Allianz Global Assistance marktleider reisverzekering?

Allianz Global Assistance reisverzekeringDe Allianz Global Assistance Groep heeft het financieel resultaat over 2012 en de ambities voor 2015 bekend gemaakt. De groep meldt een stijging van 9% van de groei van de wereldwijde omzet ten opzichte van 2011. Dit is meer dan de eerder aangegeven doelstelling van 2,2 miljard euro (2.238 miljard euro). Alle geografische regio’s en de drie bedrijfsactiviteiten van de groep – Automotive, Travel, Health-Home & Lifecare – leverden een evenwichtige bijdrage aan de groei in 2012.

Daarnaast rapporteert de Allianz Global Assistance Groep een betere combined ratio van 96% en een stijging van de exploitatiewinst met 20,1% (de exploitatiewinst bedroeg 113 miljoen euro). Dit in de context van een economie die wordt gemarkeerd door aanhoudende problemen binnen de eurozone en een lauw herstel van de Amerikaanse economie. “2012 was weer een jaar van groei voor Allianz Global Assistance met een resultaat waarmee we bijzonder tevreden zijn gezien de situatie waarin de meeste volgroeide regio’s verkeren. Dankzij ieders inzet hebben we wederom aangetoond in te staat zijn zowel onze internationale als lokale klanten overal ter wereld te bedienen”, aldus Rémi Grenier, CEO en bestuursvoorzitter van de Allianz Global Assistance Groep.

Automotive: een zeer goed jaar in Europa, ondanks de economische neergang van de markten
Pech- en ongevalshulp steeg in 2012 met 8,8% vergeleken met 2011 en vertegenwoordigt nu 38% van de totale omzet van de groep. In 2012 daalde de verkoop van nieuwe auto’s (alle merken gecombineerd) in Europa voor het vijfde jaar op rij, terwijl in de grote opkomende landen de verkoop fors bleef stijgen.

Door contractverlengingen en –uitbreidingen met de belangrijkste autofabrikanten kon de groep goede resultaten boeken in Europa. Tegelijkertijd werd de verkoop in meer dynamische markten versterkt. Wereldwijd vertegenwoordigen klanten in de financiële sector (banken en verzekeringsmaatschappijen) momenteel 60% van deze activiteit vergeleken met 40% voor autofabrikanten.

Travel: gestage groei aangestuurd door Noord-Europa
In 2012 stegen de activiteiten in de Travel branche met 5,1% en vertegenwoordigt hiermee 44% van de totale omzet van de Allianz Global Assistance Groep. Ondanks de economische spanningen in Europa vertoonden met name Duitsland (+7,7%) en Nederland een sterke groei (+6,8%). Online verkopen, goed voor twee derde van de omzet aan reisverzekeringen, stegen in 2012 (+2,5%) minder snel dan in voorgaande jaren. Deze langzamere groei is deels te verklaren door de verandering van de standaardkeuze van geen verzekering (opt-out) naar de standaardkeuze van wel een verzekering (opt-in) op alle online boekingssites. Deze maatregel werd opgelegd door de toezichthouders aan alle Amerikaanse maatschappijen. De B2C-verkopen vertoonden echter met 15,2% een flinke groei.

Health, Home & Lifecare: een potentieel dat is verankerd in de demografische werkelijkheid
Met 18% van de totale omzet bleef de activiteit Health, Home & Lifecare zich in 2012 ontwikkelen. Health services hebben een groei van 19,3% laten zien en Home & Lifecare steeg met 24,1%.
Healthcare breidt flink uit en vertegenwoordigt nu 11% van de totale activiteit van de groep. In de ontwikkelde landen creëren de vergrijzing en de wens de kosten van de gezondheidszorg in de hand te houden een nieuwe vraag en de noodzaak om binnen een sterke gereguleerde omgeving nieuwe oplossingen te ontwikkelen. In opkomende landen genereert een steeds grotere middenklasse een toenemende behoefte aan gezondheidszorg van hoge kwaliteit. De lokale structuur en kennis kan hier echter nog maar moeilijk aan voldoen. Deze contrasterende situaties stimuleren de ontwikkeling van innovatieve oplossingen zoals de verkoop van geneesmiddelen en het leveren van gezondheidsdiensten via internet. Deze diensten zijn bedoeld om klanten gerust te stellen en hun kwaliteit van leven te verbeteren. De diensten zijn gekoppeld aan de huishoudelijke en dagelijkse activiteiten (o.a. afstandsbewaking, verzekeringen voor mobiele toestellen, uitgebreide garanties voor huishoudelijke apparatuur). Naast Leisure services zoals een annuleringsverzekering op toegangskaarten, waren deze oplossingen tezamen goed voor een sterke groei (+24,1% in 2012).

Evenwichtige groei in alle regio’s

De groep blijft streven naar een goed evenwicht tussen de activiteiten binnen de drie geografische regio’s. Hoewel Europa met een groei van 7,6% in 2012 nog steeds goed is voor 60% van de totale omzet, vertegenwoordigt Zuidoost-Azië 16,6% van de totale activiteit en heeft de sterkste jaarlijkse groei (13%). De regio Noord- en Zuid-Amerika, in 2012 goed voor 23,4% van de activiteiten van de groep, zag een omzetstijging van 10,3% vergeleken met 2011. Frankrijk staat met een omzet van 468 miljoen euro (plus 12%) nog steeds aan kop. De Amerikaanse businessunit bleef nummer twee, met een omzet van 330 miljoen euro (plus 11,3%). Australië komt met een gerealiseerde omzet van 275 miljoen (plus 8,9%) op de derde plaats.

De groep is goed bewapend en klaar voor een wereld in verandering

In 2012 versterkte Allianz Global Assistance haar leidende positie door tegelijkertijd in te zetten op organische groei, externe groei, innovatie en globalisering van haar organisatie. Via deze parallelle inspanningen en door de synergie met Allianz te versterken, verzekerde de groep de capaciteit om steeds internationalere klanten in de wereldwijde markt te bedienen, zonder daarbij haar mogelijkheid lokale initiatieven en – innovaties uit het oog te verliezen. In 2012 versterkte de groep de wereldwijde aanwezigheid met de overname van NEXtCARE, leider in het beheer van gezondheidszorgvorderingen voor lidstaten van de coöperatie van de Golfregio en het Midden-Oosten, en van CTI, specialist in reisverzekeringen in Nieuw-Zeeland. In een context van wereldwijde grote economische onzekerheid handhaaft Allianz Global Assistance haar groeiambities voor 2015.
“Wij zijn in het bijzonder stevig geworteld in de markten die de komende tien jaar de internationale groei zullen bepalen, vooral vanwege de snelle ontwikkeling van de middenklasse. Met onze wereldwijde organisatie en door de nauwe samenwerking met Allianz op de B2B2C-markten, zijn wij er klaar voor om de doelstellingen van het strategisch plan te realiseren: het bereiken van een omzet van 3 miljard euro in 2015 met 50% in Europa, 30% in Noord- en Zuid-Amerika en 20% in Zuidoost-Azië”, besluit Rémi Grenier.

Meer informatie over Allianz Global Assistance

Allianz Global Assistance is internationaal marktleider in hulpverlening en reisverzekeringen en telt meer dan 12.000 werknemers, die samen meer dan 40 talen spreken. Ze werken over de hele wereld met een netwerk van 400.000 dienstverleners en 180 correspondenten. 250 miljoen mensen (4% van de totale wereldpopulatie) profiteert van de diensten die de groep op alle vijf de continenten levert.
Allianz Global Assistance valt direct onder de internationale Allianz Group, met haar hoofdkantoor in München. De Allianz Group is internationaal één van de grootste financiële instellingen ter wereld en loopt voorop in verzekeren met als bewijs o.a. het verzekeren van ruimtereizen en Bollywood films. (Bron: Persbericht Allianz Global Assistance)