Mondial Assistance: Wat dekt de reis- of annuleringsverzekering?

Mondial Assistance ReisverzekeringenAardbeving, onrust, demonstraties, tsunami of overstromingen In de media wordt veel aandacht besteed aan gebieden waar onrust heerst of die zijn getroffen door bijvoorbeeld een overstroming of aardbeving. Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft ook reisadviezen voor deze getroffen gebieden. Misschien is het voor u onduidelijk wat onder de reis- en annuleringsverzekering van Mondial Assistance valt. Daarom hebben we hieronder algemene informatie en een lijst met meest gestelde vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.
Hoe kan ik meer informatie krijgen over de getroffen gebieden en de toestand daar? Op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken www.minbuza.nl worden de meest recente ontwikkelingen gemeld. Meestal worden alle verblijvende Nederlanders in het getroffen gebied aangeraden om zich te registreren via de website van de Nederlandse ambassade in dat gebied www.mfa.nl. In geval van een noodsituatie kunnen zij door de ambassade (onder meer per sms) worden bereikt.
Als reizen in het getroffen gebied wordt ontraden door het ministerie van Buitenlandse Zaken, dan kunt u contact opnemen met uw touroperator/reisorganisatie.
Wat doet het Calamiteitenfonds? Het kan zijn dat het Calamiteitenfonds heeft vastgesteld, dat het getroffen gebied een calamiteit is en dat het fonds uitkeert. Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan doordat de reis moet worden aangepast. Als de reis moet worden afgebroken dan geeft het fonds een vergoeding voor de niet genoten reisdagen.
U kunt contact opnemen met uw touroperator/reisorganisatie indien u een reis heeft geboekt via een touroperator/reisorganisatie, die deelnemer is aan het Calamiteitenfonds en u de bijdrage aan het fonds heeft betaald. Dit geldt in principe alleen voor zogenaamde pakketreizen en niet voor losse tickets. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar hun website www.calamiteitenfonds.nl.
Ik wil mijn vakantie annuleren. Kan ik de kosten die ik hiervoor maak claimen op mijn annuleringsverzekering? Neem contact op met uw touroperator/reisorganisator. Zij zullen dan in overleg met u besluiten om de reis om te boeken of om u schadeloos te stellen.
U kunt aanspraak maken op uw annuleringsverzekering als uw accommodatie/verblijf er niet meer is en er geen alternatief mogelijk is. Indien u een vliegtuig-, trein-, boot- of busticket heeft in combinatie met een accommodatie/verblijf dan kunt u vertrekvertraging met een maximum van drie dagen op uw annuleringsverzekering claimen, als u later alsnog naar de vakantiebestemming vertrekt.
Ik heb een accommodatie/verblijf gereserveerd die er niet meer is. Wat moet ik nu doen en wat wordt er vergoed? Neem contact op met uw touroperator/reisorganisatie. Zij zullen dan in overleg met u besluiten om de reis om te boeken of om u schadeloos te stellen. Indien dit niet mogelijk is dan kunt u uw reissom claimen op uw annuleringsverzekering.
Ik heb een accommodatie/verblijf gereserveerd die er niet meer is. Nu kan ik een andere accommodatie/verblijf regelen voor dezelfde periode maar deze is duurder. Kan ik deze kosten verhalen? Neem contact op met uw touroperator/reisorganisatie. Bij een aanpassing vergoedt het Calamiteitenfonds de meerkosten. Mocht het Calamiteitenfonds het niet uit het fonds uitkeren en kan hiermee een volledige annulering voorkomen worden, dan zijn deze kosten verzekerd op uw annuleringsverzekering. U ontvangt een vergoeding tot maximaal de annuleringskosten van de reservering. (Bron: Site Mondial Assistance, zie site voor meer details ten aanzien van het onderwerp)